SEOMAX за успешния живот в дигиталния свят

seomax

Една българска история на успеха, отговорността и съзнанието да оставиш след себе си

Срещаме се пред зала „Джон Атанасов“ в София с основателите на дигитална агенция SEOMAX – Любомир Атанасов и Петър Дяксов. Събра ни Triple E.Y.E Project и нуждата от добри партньори в дигиталния маркетинг, а момчетата от Пловдив са ни препоръчани като експерти и сърцати хора. Намираме пресечната точка при идването им в София и се запознаваме на една пейка, по време на паузата на конференция, посветена на дигиталния маркетинг.

Първият ми въпрос към тези млади и усмихнати млади хора е логичен:

Какво ви събра?

Любо: Нашата история е далечна. Ние стартирахме като две различни компании. Аз имам много разнородни дейности и брандове: спортна зала „Камато“, ИТ академия (IMG), Видео студио (IMG) и организираме конференции. Отделно имаме и агенция за събития и BTL реклама. Много е интересно, защото се запознаваш със страхотни хора. SEOMAX е агенцията ни за дигитален маркетинг.

seomax
Любомир Атанасов

– От всичко изброено – музика, спорт, дигитален маркетинг и събития, ми липсва нещо важно – рисуването?

Любо: Тъщата рисува. Всички картини в офиса са рисувани от тъщата ми и са много красиви. Встрани от шегата – офисът ни наистина е много голям и пълен с картини. Имаме и IT академия и организираме конференции. А Петьо ми беше най-голямата конкуренция в Пловдив. Във времето, освен доброто познанство,  той беше и лектор на нашите конференции. Миналата година ми подхвърли: „Ти мислил ли си да направим едно обединение?“ И вместо да се конкурираме, решихме да дръпнем 5 години напред.

– Вие сте история на успеха.

Любо: Да, вече сме с 20 човека повече, голям и нов офис, а днес сме тук на тази конференция, за да се представим, рекламираме и срещаме с нови интересни хора като вас в Triple EYE. Има си клиенти и клиенти. Ние търсим и приятели.

seomax

– Защо дигиталният маркетинг стана нещо толкова базисно, за да развиваш бизнес днес? Аз съм от онази част на журналистическото братство, която все още се спъва в представите за ФБ алгоритми, „бустване“, таргетиране. Възможно ли е да съществуваш днес без познание по темата?

Петър: Нека ти разкажа чрез моя опит. Първият ми допир с дигиталния свят беше през 2009 г. Реших да стартирам моя онлайн бизнес с маркова парфюмерия. В началото стартирах тази дейност, но нещата залязоха бързо. След това заминах за Англия, за да уча и си казах: „Я дай да стартирам отново, но този път малко по-добре“. В началото пак беше много трудно и се питах какъв е проблемът. Стигнах до извода, че просто трябва да науча онлайн маркетинга, за да мога да си промотирам продукта. Започнах да уча – видеа, семинари, обучения. На принципа на пробата и грешката, нещата започнаха бавно да се подобряват. Онлайн магазинът ми стана популярен, дори много. Хората започнаха да ми искат съвети и в един момент, аз бях принуден да измисля и цени за услугите си. През 2014 г. се върнах в България и основахме дигитална агенция. Мислех си, че съм голяма работа вече, защото по ключова дума „парфюми“ излизах на първо място. Аз всъщност нямах голям опит, учех се в движение.

Мислех, че ще ги попилеем всички

Стартирахме в началото на 2015 г. Tendrik и лека полека започнахме да се развиваме. Правихме уебсайтове, дизайн, цялостни услуги. Когато се запознахме с Любо на една конференция в София, започнахме да се следим един друг, защото той е основния ми конкурент. И двамата искахме да сме най-добрите в Пловдив. Най-важното беше, че никога не сме си правили мръсни номера. Тази конкуренция ни изгради.

seomax
Петър Дяксов

Любо: Ако искаш да знаеш точно какво прави конкуренцията ти, трябва да си по-голям фен от баба му. Т.е. ако баба му лайква всичко, ти трябва да лайкваш повече от нея, за да обучиш алгоритъма на ФБ да ти показва неговите публикации.

Петър: Бяхме си големи фенове и от двата лагера. Любо организира първата голяма конференция по онлайн маркетинг и ме покани за лектор. И така – естествено се получи във времето – да се появим заедно на пазара и това е най-правилното решение за нас.

– Могат ли да се заобиколят ФБ и социалните мрежи днес? Ако те няма там – ти нямаш рожден ден, нова година не е дошла за теб и не пътуваш никъде?

Петър: Това, което ФБ направи е една дигитална реалност. Да се чувстваш комфортно там, защото показваш неща, които на теб ти харесват. И в същото време те подтиква да споделяш максимално много информация за себе си. Друг е въпросът дали това е с идеална цел. Но социалните мрежи се превръщат в един заместител на реалния свят, защото там всичко е готино и яко. Място малко по-добро от нашето ежедневие. И след като всички са в социалните мрежи, то и бизнесите трябва да са там, защото конкуренцията го прави и ти не можеш да изоставаш. Въпросът е не дали да бъдеш във ФБ, а колко добре го правиш.

seomax ekip

Любомир: Вече живеем в свят на дигитализация. Ние живеем два успоредни живота – реалния и дигиталния. Вкъщи вече си мислим за кошница, в която да си слагаме телефоните вечер и да не ги пипаме, но все още не успяваме. Но бизнесът не трябва да разчита само на ФБ, трябва да има нещо различно, самостойно и собствено. Сайт – при всички положения. Това е твоят бизнес, Фейсбук е канал за рекламиране.

Но специалистите по дигитален маркетинг могат да бъдат условие за успеха на бизнеса ви?

Петър: Маркетингът вече не бива да се разделя на дигитален и друг. Той просто си е маркетинг. Забелязваме, че все повече традиционните канали имат по-малък обсег и успех. По-младото поколение почти не гледа телевизия. Те дори в умовете си го нямат, защото нямат нуждата от този приемник. При нас не е въпросът ние да ги отхвърлим – тези канали все още работят, но трябва да се възползваме от дигиталния маркетинг, защото той е реално измерим. И можем да разберем точно коя кампания какво ни е донесла като потребители, поръчки, заинтересовани хора от нашата услуга. И най-хубавото е, че ако някъде сме направили някаква грешка – веднага можем да спрем рекламата.

seomax

Любомир: Ние, които искаме да предоставяме нашата реклама във ФБ – трябва да знаем до кого искаме да стигнем. Хората са във виртуалния свят. Лошото е, че вече прекалено много взеха да се рекламират там. И трябва да си по-креативен и да покажеш нещо различно, за да те забележат. Аз малко съм против това „пускане на реклами“ във ФБ. Има разлика между това да си „пускач на реклами“ и специалист.

– Как да се открояваме тогава и да бъде забележими и креативни в социалните мрежи. Кои са основните грешки?

Петър: Едно от основните неща, които много бизнеси забравят е, какво искат да постигнат във ФБ. Както казахме, това е канал, това не е единствената възможност за реклама на бизнеса ви, но е един от най-използваните. Особено в България потребителите са в тази социална мрежа. Но ако бизнесът ви няма цел, която да постигне през ФБ, няма смисъл да прави активен маркетинг. Но това не значи, че не бива да има присъствие там. Например ако е B2B /business to business/, ФБ не би бил най-подходящият канал. CEO на голяма компания не би си търсил партньор в тази социална мрежа и едва ли е активен там. Други чести грешки, които виждам постоянно, дори от агенции: пускат се реклами, но те не са таргетирани към правилния клиент. Аз най-редовно получавам предложения да си купя бански костюм от две части или рокля „с която ще съм неустоима“. Това са изгубени пари. Трябва на всяка една кампания да й се обърне внимание и да се настрои както трябва, за да е успешна.
Винаги е важно да се проследят реалните резултати от всяка ФБ реклама. Вече може да се проследи всеки един потребител, който е кликнал на рекламата и е дошъл до вашия сайт.

– Какво бихте допълнили в посока ефективно рекламиране във Фейсбук?

Любомир: Да имаш стратегия и ясна цел, а не просто да си „пускач на реклами“. Борейки за нови хора във ФБ страниците си, особено големите компании, забравят да изградят Employer branding на компанията и забравят да разкажат всъщност те какво правят вътре в тази фирма. Какви хора са, какви са отношенията им там, каква им е каузата. Например – аз искам да кандидатствам за работа в някоя фирма. Първото, което правя е проучване. Виждаш сайта – ОК. Но след това неизбежно влизаш във ФБ, където последната публикация е от миналата година, няма живот там. Значи – нещо не е както трябва.

seomax

Ти си прав, сякаш ФБ придоби статута на първенец в проверяването на жизнеността на компаниите. Първо гледаш там, а след това официалните сайтове, които повече или по-малко са стопанисвани, премислени като имидж, но не усещаш реалния живот.

Любомир: Така е, но го има и обратното. Работодателите „инспектират“ служителите си във ФБ. Така че трябва да имаме правилен „хранителен режим“ в нашия социален живот и не всичко да публикуваме в социалните мрежи. А фирмите – да показват интересните моменти и живият живот при тях.

– Разкажете ми сега за другите неща, които правите, за каузите си. В живота си, освен че правим бизнес и сме дигитално активни и грамотни, имаме и нещо много по-важно, нещо, което се опитваме да оставим на обществото.

Петър: Абсолютно да. Бих искал да оставим термина „корпоративна социална отговорност“, просто да правим нещо, защото така правят компаниите. Лично за себе си – давам възможност на млади хора да се развиват и да допринасят за позитивната промяна в обществото. Аз съм част от една организация, която я има в близо 120 държави, Любо също е част от нея – Junior Chamber International. Ние правим различни типове събития и инициативи за развитието на обществото. А организацията е съвкупност от млади хора между 18 и 40 години и се опитваме да дадем стойност на хората в Пловдив с безплатни уъркшопове, трейнинги, участваме в благотворителни инициативи. Ако българите успеят да видят кауза, която си заслужава – те даряват, но трябва да има нещо, което да ги спечели. Аз съм оптимист и виждам позитивна промяна в нашето общество.

seomax

Любомир: Моята лична кауза е изграждането. Всичко, което сме правили, сме го правили в Пловдив и да носим стойност за нашия град. Аз никога не съм искал да живея в чужбина. И моето семейство и аз, сме отдадени на нашия град. Направихме спортен фестивал миналата година 14 декара в Панаирната палата, напълно безплатно за целия град. Сега правихме HR семинар, дни на кариерата – безплатно за студенти. Някои хора имат нужда да им се даде шанс и площадка да го направят. Това е моят начин да допринеса и да оставя нещо. Всеки трябва да намери нещо свое, да помогне и да развие.

И накрая да ви попитам: имате ли си лично мото в живота?

Любомир : Вярвам в това, че трябва да не се отказваш и да си постоянен в това, което правиш. Да имаш X фактор – нещо, което да направи промяната. X фактор е нещо мъничко, което може да те направи успешен. Като това да не се отказваш лесно, да си упорит, да плащаш цената за това, което искаш да постигнеш. И тук нямам предвид парите.

Петър: Да бъда по-добър човек, от този, който съм бил вчера.