Удовлетворениe има, когато хората са на правилното си място и кипят от енергия.

Интервю на Ива Дойчинова с Анна Габровска, мениджър „Култура и човешки капитал“ във Филип Морис България  ЗА TRIPLE.EYE PROJECT

Анна Габровска е част от мениджърския екип на Филип Морис България от 2019 г., заемайки позицията мениджър „Култура и човешки капитал“. Тя поема лидерството над организационното управление и развитието на служителите в компанията, която трансформира бизнеса си с визията за бъдеще без дим. Анна има над 18 години опит в областта на човешките ресурси, включващ големи мултинационални компании, сред които 9 години в Coca-Cola HBC България като директор „Човешки ресурси“ и мениджър „Човешки капитал“ в Делойт България.

В поредица интервюта „Работещо момиче“ на Triple E.Y.E Project ще разговаряме с четири дами на мениджърски позиции във Филип Морис България за женското лидерство в корпоративна среда, жените като двигатели на промяната, вдъхновителките зад проектите за КСО, каква е формулата на успеха за дамите в международни компании и как се постига балансът между работата на ръководна позиция и личния живот.

  • Професията на HR-a e една от най-динамично развиващите се и работи с най-важното – човешкия потенциал. Как бихте я определили Вие за себе си?

 В нея ми е сърцето.  Това е едновременно познаване на бизнеса и на човешката душа.

  • Кои са основните принципи, които Ви ръководят при взимането на решения в тази професия? Струвало ли Ви се е трудно да моделирате работни отношения, съдби, усещането за удовлетвореност и реализация на персонала?

Именно балансът между историята на всеки служител, неговите постижения, качества и умения, интереси и амбиция и бизнес нуждите на компанията е разковничето на успеха. И когато казвам успех, това не са просто резултатите, измерени в удовлетвореност на клиентите или печалба, а най-вече съвпадението между пътищата на бизнеса и всеки отделен служител. Стимулът ми винаги е да намеря този баланс. Труден е. Нужно е да прескочиш субективното си мнение. Но принципите остават, те са в собствената ми ценностна система – уважение към хората, честност, взимам предвид всички гледни точки.

А удовлетворението идва в момента, в който виждам, че хората са на правилното си място, кипят от енергия да се впускат в нови предизвикателства, вдъхновени са от това, което правят.

Може да звучи малко като прекомерна екзалтация, но това може да се случи. Виждам това при служителите ни във Филип Морис България, които работят заедно със силната мотивация да постигнат общата ни визия за изграждане на бъдеще без тютюнев дим.

  • Каква е ролята на HR-a в извънредна ситуация като тази в момента и как реагира вашата компания на предприетите извънредни мерки за ограничаване на коронавирус COVID 19?

В извънредна ситуация като тази основен приоритет на всяка компания трябва бъде сигурността и безопасността на служителите. В периода на извънредно положение Филип Морис Интернешънъл обяви, че въвежда набор от принципи, демонстриращи категоричния ангажимент на компанията към сигурността на служителите на работното място и спокойствието им в кризисния период, породен от пандемията.

Принципите обхващат три ключови области: стабилна заетост, финансова стабилност и награди за специално признание. Тези принципи гарантират, че компанията гарантира сигурността на работното място на всеки служител, неговото финансово възнаграждение и спокойствие и награда за специално признание за служителите, на които се налага да продължат работата си физически на обичайните си работни места (във фабрики, складове, на терен, в научно-изследователския център).

Това, което направихме ние в в отдел „Култура и човешки капитал“ в България, бе първо да сформираме екип за кризисни ситуации. Не чакахме обявяването на извънредното положение в страната, а въведохме редица превантивни мерки за сигурността на нашите служители, партньори и потребители на много по-ранен етап – още преди епидемията да стигне до Европа.

Преустановихме бизнес пътуванията извън страната и ограничихме тези в страната заедно със срещите и обученията на големи групи служители. Ограничихме достъпа до офисите ни и бизнес сградата за външни лица и започнахме да извършваме дезинфекция на офис пространствата ни.

Това, че сме част от голяма международна компания, ни помогна много, тъй като получавахме  навременна информация с препоръки от централата ни за безопасност. От въвеждането на извънредното положение в страната силно препоръчахме на всички наши служители да продължат работата си от вкъщи, като за търговските екипи бяха осигурени материали и екипи безопасност.

Междувременно се погрижихме за редовна дезинфекция на офиса и осигурихме на служителите маски и дезинфектанти.

Наложи се бързо да роменим работните си процеси, , така че да сме възможно най-ефективни и от домовете си, като общуваме по межу си и координираме проектите си чрез разнообразни дигитални канали.

Предоставяме възможности на служителите за онлайн обучения в този период , организираме редица уебинари със специалисти за справянето с новия начин на работа и живот и осигуряваме консултации с психолог за всеки, който има нужда от това.

Най-важното в този момент е да останем свързани и единни. Затова поддържаме ежедневна комуникация по между си чрез дигиталните канали- – споделяме постижения и успехи в трудните моменти и търсим обратната връзка от хората за това как се чувстват в този период, за да отговорим на техните нужди.

  • Как се адаптира компанията ви на ситуацията в момента с работата от вкъщи и как успявате да мотивирате служителите си дистанционно?

Радваме се да видим, че в тази кризисна ситуация хората ни са единни, силни, гъвкави и се подкрепят взаимно в изпълнението на задачите си.

За да се адаптираме по-бързо към извънредната ситуация, променихме бизнес процесите и начина си на работа, така че да продължим с качествената грижа за клиентите ни от разстояние. Ежедневно поддържаме връзка с екипите ни, провеждаме конферентни разговори и  използваме всички възможности на дигиталната среда.

Смятам, че това,което ни помага много, е новият начин на мислене, който дойде с промяната в компанията. Филип Морис Интернешънъл от няколко години преминава през най-голямата трансформация в историята си с налагането на визията за бъдеще без дим.  Едно от ключовите умения за осъществяването на успешната промяна в организацията е именно гъвкавостта на служителите.  А в критичен момент като този това умение е ключово.

  • Филип Морис стана първата международна компания, получила сертификата „EQUAL-SALARY“ за равностойно заплащане на мъжете и жените за равен труд. Неравностойното заплащане обаче продължава да е факт в по-голямата част на света. Как се издава този сертификат и какви усилия стоят зад този резултат за ФМИ?  Какъв тон давате на останалите работодатели, според Вас?  

 Процесът по сертифициране е изключително сериозен и се състои от 7 фази – от предоставяне на документи и доказателства в различни области, включително и на възнагражденията, провеждане на интервюта със служители и извършване на одит от независим одитор. Това се случва в рамките на около 3 месеца, в които компанията на глобално и локално ниво доказва, че принципите за равнопоставеност на служителите са интегрирани във всички процеси, свързани с хората.

Тази награда е още едно доказателство за сериозния ангажимент на компанията по отношение на равнопоставеността на служителите, независимо от техния пол, и овластяването на жените по целия свят.

  • Какъв процент от ръководните позиции в компаниите в Европа са за жени и какъв е той за ФМИ и ФМ България? В глобален план ФМИ си поставя  цел за 40% жени на ръководни позиции . Какви мерки предприемате за изпълнението на тази амбициозна цел и какъв е процентът във Филип Морис България?

Данните от доклад на Европейската комисия от 2019 година показват много големи разлики в това отношение сред държавите в ЕС – от 8% в Естония до над 40% във Франция, като средният процент е 26% жени в управляващите бордове на компаниите. За сравнение във Филип Морис България над 50% са жените- ръководители на отдели в компанията.

Компанията си поставя глобалната цел за 40% жени на ръководни позиции в офисите си по целия свят до 2022 г. Опитът ми показва, че у нас в България принципът винаги е бил търсенето на професионалисти с отчитане на техния опит и потенциал, без значение от пола.

  • С какво женския стил на ръководене обогатява и променя облика и стратегията на една компания?

Вярвам, че предимно се дължи на гъвкавостта на дамите и тяхната адаптивност към промените. Жените се вслушват повече в различните гледни точки, умеят да взимат бързи решения, емоционално интелигентни са, балансьори, реалисти и имат ясни принципи. Не казвам, че мъжете не притежават всички тези качества, но те са по-скоро бойци, гонещи целите си и понякога женската гледна точка дава необходимия баланс.

  • Съществува мнението, че мъжете се оценяват според потенциала, а жените – според резултатите. Как бихте коментирали?

Не мисля, че в България това е реалността. Доказателство е фактът, че българските дами участват активно в управлението на компаниите и растат в организациите еднакво бързо и наравно с мъжете. Наблюденията от опита ми са, че има равнопоставеност в нивата на възнаграждения в по-голямата част от бизнеса.

  • Според Шерил Сандбърг и нейната книга „Реши се“, която мнозина определят като „новия манифест на жените на работното място“, основният проблем на жената да стане лидер е в самата нея и мястото, на което сама се поставя. Съгласна ли сте?

 

Това важи за всички, не само за жените. Няма да ме видите в ролята на жената, носеща знамето на феминизма. Вярвам, че всеки може да успее и това зависи от усилията, които ще положи, от битките, в които ще се впусне, независимо от пола му. Да разгърнеш потенциала си зависи единствено от самия  теб. Защото светът е голям, възможностите са много и – искаш ли – успяваш.

  • Смятате ли, че между различните роли на жената – съпруга, майка, кариерно развитие, хобита, има противопоставяне или това са различни лъчи от нашата цялост. Как вие хармонизирате между тези роли и какви съвети давате на другите?

Ако една жена не е многолика, тя няма да е истинска жена. Понякога трябва да се балансира между тези роли, но те се преплитат и в това му е чарът. Ако като майка не мога да дам съвети на децата си на базата на опита от професията ми, това би било жалко. Много пъти ми се е случвало да използвам идеи, които са идвали в разговорите с децата ми в презентации, например. И това е прекрасно. Не казвам, че няма напрежение, или умора в една жена. Но път тя за това е толкова силна, защото може да съчетава няколко роли. Причината да се заговори толкова за жените лидери в бизнеса е, не просто равнопоставеност, а изключителната способност на жените да балансират, да взимат предвид различните гледни точки, да са реалистични, критични, но и да действат с емпатия дори в критични ситуации.

Като жена не мога да се похваля, че съм намерила пълната хармония във всичко. Правя избори, променям приоритети. В крайна сметка е важно и аз да се чувствам щастлива с всичко, което правя. А хармонията ще продължа да я търся. Съвети… Избягвам да давам съвети директно, защото всеки знае какво му е в сърцето. Това, което правя е да давам примери със себе си или от ситуации, които познавам, това може да е опит, който дамите да вземат от мен.

  • Вие имате две красиви момичета. Как успявате да организирате времето си, за да споделяте повече време с тях? Какви съвети бихте дали на жените, които търсят баланса между личния и професионалния живот?

Момичетата ми са прекрасни, Марта е на 19 години, Гери е на 15. Преди 20 години, когато все още не знаеш какво означава да търсиш баланса между личния живот и работата присъствах на един семинар за управление на времето. Дамата, която го водеше – Таня Бояджиева разказа, как за да отделя време на дъщеря си,  е спряла да глади чаршафи. Тогава ми звучеше малко смешно. Сега чаршафите за мен имат символика. За мен става дума не за разделяне на времето, а за фокус във времето, в което сме заедно. Това е качественото време прекарано с вече пораснали и съзнателни хора, с които можем да споделяме гледни точки, да мислим и да се смеем заедно.

Ние спортуваме заедно, играем тенис, караме ски, естествено ходим на шопинг и да пием кафе. Мястото е без значение, съдържанието и концентрацията са важни. Съвет нямам. Нито рецепта. Всяко семейство има различна динамика. Качественото време заедно е важното.

ВЪПРОСИТЕ НА ТРИПЪЛ АЙ

1. Какво бихте написали на Билборд?

Ана – Животът е прекрасен. Сграбчвайте го и го живейте на пълни обороти!

2. Къде намирате вашите съкровища?

Ана:  В сърцата на най-обичаните ми хора!

 3. Коя е последната прекрасна книга, която сте прочели и бихте споделили с нашата аудитория?   

Ана: „Проблясък“  на Малкълм  Гладуел, в която авторът показва, как мигновената преценка – „проблясък“ – може да се окаже по-точна е ефективна от дългите размисли.

Материалът е публикуван с подкрепата на Филип Морис България