Напрежението изкарва най-доброто от мен

ЖЕНИТЕ НА МЕНИДЖЪРСКИ ПОЗИЦИИ И ДИНАМИКАТА ВЪВ ФИЛИП МОРИС БЪЛГАРИЯ.

Интервю на Ива Дойчинова с Роси Стоименова.

Роси Стоименова е лидер на търговски екипи и ръководи 13 IQOS специалисти в София и Ботевград, като отговаря и за 70% от територията на Софийска област.  Роси е присъединява към компанията преди 12 години, като от тогава заема различни позиции, основно в отдел „Продажби“ и работа с клиенти.  Въпреки кариерата си в областта на маркетинга и продажбите, Роси има образование с различна, творческа насоченост. Завършила е Националната Художествена Академия със специалност „Дизайн на Детска Среда“, както и втора специалност „Детска педагогика и психология“ в Софийски Университет „Св. Климент Охридски“.  Роси е майка на 9-годишно момче, с което казва, че споделя всичко. Обичат да пътуват заедно, да ходят на кино, да карат тротинетки в парка, да се събират с приятели и да говорят за живота.

1. Момичето Роси:

Какво беше детето Роси Стоименова?  – Усмихнато, любопитно и вечно търсещо предизвикателства.

Кога и как определи коя е нейната стихия и супер-сила? – Не помня кога и как, но способността да убеждавам е моята супер сила. С правилната комуникация постигаш всичко, така и до днес

Разкажете ни за дяволиите, уроците по пътя, непризнатите бели, големите цели.

– От дяволиите и непризнатите бели, научих повечето си уроци и днес в работата ми те ми напомнят, че е по-добре да се придържаш към правилата, да спазваш принципите и добрите практики за да постигаш своите цели.

Кои бяха вашите спорове, спортове, забавления и чудни моменти като дете? – Споровете винаги бяха с момчетата за да докажа, че едно момиче може повече от тях, балета и фигурното пързаляне бяха моите спортове, те ме научиха на търпение, стремеж към съвършенство и упоритост. Да не се отказвам и да продължавам да работя върху себе си. Забавленията и чудесата се случваха всеки ден, както и до днес,  когато работя с клиенти.

2. Роси – мечтателя.

Защо избрахте специалността „Дизайн на детска среда“ в НХА? Рядка и амбициозна специалност от гледна точка на реализация. А след това и „Детска педагогика и психология“ в СУ.  – Да, тази специалност е рядка и доста амбициозна, като мен. Тя ми даде различна перспектива за детайла, пространствено мислене, научи ме да откривам нуждите, да давам нестандартни идеи и решения, да съм иноватор. „Детска педагогика и психология“ ми даде основите в комуникацията, тактиките, анализа, умението да изслушваш и разбираш. Научи ме да съм обективна, а не субективна. Всички тези качества аз ги използвам и в момента в работата си в ролята си на търговски лидер на IQOS екипи във Филип Морис България.

За нашата компания са важни качествата, уменията и потенциала, които притежаваш, а не какво пише в дипломата ти.

Какво означава изобщо цялостната среда за децата и от какво се формира тя? – Всичко се формира, първо, от примера в семейството. Социалната среда и как ние се вписваме в нея. Започваме от детската среда и я пренасяме в развитието си като възрастни.

Трябва ли да се свържеш с детето в себе си, за да разбереш своите деца?

– Разбира се, това е най-краткия път до твоето дете и не само. Тук дали комуникираш с детето си, приятелите, партьорите, клиените важи едно и също правило. Да си спомним за нашите емоции и реакции, в които другия е поставен сега. Да сме отворени и да започнем да говорим на един език.

В какво са привилегировани децата днес и в какво са ощетени? – Привилигировани са с достъп до новите технологии, информация и повече внимание от страна на родителите спрямо преди може би… От друга страна, днешните деца са ощетени от въображение, все по-често играят на телефона си, всичко намират в интернет и гъделът от това да разбереш и да научиш нещо, докато четеш книга или играеш с тайфата на улицата, го няма.

Как се развива умението на чуеш децата си и да ги отвориш да ти говорят.

– Принципът е много прост и той важи за разговорите с всички хора– да приемеш събеседника си като равен. Да го изслушваш, да приемаш мнението му и да задаваш въпроси. Детето или клиента ти имат собствено виждане и мнение, имат своите емоции, характер и чувства. Ако не ги подценяваш те ще говорят с теб.

3. Майчинството и детството:

Каква е разликата между тротинетката и ролковите кънки? – Разположението на колелата.

Имате 9-т годишен син – как се забавлявате, на какво се учите взаимно, намирате ли баланса между „трябва и забавлявам се“, на какво се смеете заедно? – С моя син всяка секунда е забавление. Прихвана от мен чувството за самоирония, която е предпоставка за много смях. Последният урок, който той ми даде е, че първо трябва да обичам себе си и след това него. Аз последно го научих, че понякога трябва да даде време на човека срещу него, за да вземе най-правилния избор без натиск.

Относно думичката „трябва“ –  има много заместители на тази дума, с които да накараме детето или човека срещу нас сам да достигне до извода без натиск. Балансът е труден, но всичко зависи от презентацията.

Как му обяснявате своята работа. Какво в нея е тази споделена ценност, на която искате да го научите?

–  „Мама е лидер на екип. Тя винаги знае какво да се направи“. Това е неговата представа според моите обяснения. Но, ако трябва да избера една ценност, то тя би била уважението – към хората, различията, половете, мненията, ситуациите.

Как намирате баланса между семейството и отговорностите си във Филип Морис? –Позицията ми в отдел „Продажби“ на Филип Морис България като лидер на екип ми позволява гъвкаво работно време. Имам свободата да създам най-подходящия баланс между работата и семейството ми. Всичко е въпрос на приоритизиране, разпределяне на времето и задълженията.

Компанията ни винаги подхожда с разбиране към всеки един служител и аз съм спокойна, че семейството или работата ми няма да страдат в непредвидени ситуации.

Това се доказа още повече и в периода на изолация, породен от кризата с COVID-19, когато Филип Морис Интернешънъл обяви своите водещи принципи към служителите – финансова сигурност, сигурна заетост и награди за специално признание. Грижата за нас- служителите и фокусът върху нашата сигурност и безопасност, навременната и актуална информация за ситуацията в страната, която се споделяше от отдел „Човешки ресурси“,  и въведените мерки още преди разпространението на вируса у нас, ме накараха да се чувствам защитена и сигурна. Това усещане за сигурност заедно с гъвкавото работно време и съобразяването с индивидуалната ситуация на всеки, така че да можем да продължим да работим и едновременно с това да се грижим за семейството си от вкъщи,  са това, което колегите най-много ценят.

 

Смятате ли, че семейството и работата  се захранват взаимно или си противостоят? – Няма как да си противостоят. Всичко е свързано. Когато има разбиране и индивидуален подход към всяка ситуация от страна на работодателя, включително грижата в извънредна ситуация като тази, тогава мотивацията, енергията и желанието за работа у служителите се засилват. Така и те допринасят повече за общата цел.

 

4. Лидер в отдел „Продажби“ на Филип Морис България.

Какво означава за Вас думата кариера? – Хоризонтът е безкраен. Във Филип Морис Интернешънъл нямаш лимит, всичко зависи от теб. Ние се развиваме и трансформираме непрекъснато, както и нашите продукти.

От традиционна цигарена компания със 170-годишна история се превърнахме в лидер в трансформацията на индустрията и модел за промяна с помощта на иновациите, технологиите и науката. Компанията дава възможност да преминеш през различни позиции, отдели и обучения. Непрекъснато да развиваш качествата и потенциала си.

В сегашния период на работа от вкъщи, например, имаме достъп до множество различни онлайн обучения и виртуални срещи с редица водещи експерти. Компанията предоставя много възможности за повишаване на квалификацията в този период и достъп до полезна информация.

Кое беше и е това нещо, което Ви кара да поемете по-голяма отговорност? – С пускането на устройстата за нагряване на тютюн на българския пазар поех позицията на лидер на екип от мобилни специалисти. Нормално е с всяко развитие да идват и по-големи отговорности. Възможността да предам знанията си, да обучавам екипа си, да предоставяме най-доброто обслужване на клиентите, за да предоставим една по-добра алтернатива на пълнолетните пушачи в България, ме кара да приемам отговорностите с лекота.

Как ще обясните на мъжете, че личностното развитие в професията е базисна необходимост за една жена? – В глобален план Филип Морис Интернешънъл има за цел 40% жени да бъдат на ръководни позиции до 2022 г. В България, ние отдавна сме постигнали тази цел и жените се развиват кариерно наравно с мъжете в компанията. Аз самата съм един от примерите за това как жена може да ръководи екип в предимно мъжка среда.

Кога сте била най-успешна в ръководенето на екип и въздействието върху хора? –Вярвам, че успехът ми и този на всички в компанията се дължи на това, че споделяме една обща визия – да изградим бъдеще без дим чрез бездимни алтернативи, които предлагаме на пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат. Когато разбираш ползите на продукта и се уповаваш на солидните научни данни, които стоят зад него, съпреживяваш трансформацията и градиш история заедно с останалите си колеги,  няма как да не въздействаш със същата енергия и върху екипа си и хората около теб.

Но ако трябва да съм конкретна, напрежението изкарва най-доброто от мен. В екстремни ситуации аз се събирам, мисля бързо, действам на момента и съм уверена в решенията си. Моите действия и реакции мотивират екипа ми с точни и ясни насоки. Когато лидерът е уверен в действията си и ясно задава посоката на действие, подкрепяйки екипа си по пътя към целта, няма как и екипът му да не последва неговия пример и да не допринася с най-добрите си качества и умения.

5. Тежестта на жените:

Вярвате ли, че жените имат повече нужда от управленска тежест в политическия и корпоративния свят? Какво най-вече им пречи да го направят? –В последните месеци на извънредна ситуация заради пандемията с COVID-19 едни от най-добре представящите се политически лидери са жени. Страни като Германия и Нова Зеландия редовно биват давани за пример, заради качествата на своите лидери и управлението на тази безпрецедентна криза.

Вярвам, че това е така, защото жените в могат да бъдат по-спокойни, балансирани и съпричастни лидери, както и по-добри комуникатори.

В света на бизнеса силната роля на жените също вече отдавна е факт. В големите международни корпорации има политика за равни възможности за мъжете и жените на управленски позиции. Филип Морис Интернешънъл е част от тези компании и доказателство за ангажимента на компанията в тази област е получената международна нагарада „EQUAL-SALARY” за равнопоставено заплащане за равен труд.

Смятате  ли, че една успяла в идеите и кариерата си жена е по-добра, а не ощетяваща майка? – Лично за мен е важен личния пример, който даваме на децата си. Това, че си успяла в кариерата си, не означава да си непълноценна майка. Напротив, ти учиш детето си, че работата и семейството са напълно съвместими и можеш да отделяш необходимото внимание без да правиш компромиси с едното или другото.

Какво прави жените наистина нужни в управлението на бизнес и политики в глобален план? –Гъвкавостта. В бързо развиваща се и трансформираща се компания като Филип Морис Интернешънъл това е основно качество, което трябва да притежаваш.

Жената,  доказвайки себе си през годините, се научи да е гъвкава и да се приспособява във всяка бизнес среда. Жената е лидер, тя мотивира, напътства хората като майка, грижи се за нуждите на своите подчинени, разбира ги и ги изслушва. Провокира, да дават идеи и вдъхва кураж по нейния начин. Женската природа е ориентирана към междуличностните отношения. Тези наши качества балансират, както в бизнеса, така и в политиката.

6. Посланието:

Какво бихте  искали да кажете на всички наши читателки, които сядат на втория ред в заседателната зала, страхуват се да вдигнат глас, смятат, че „мястото им не е сред решаващите“ и нищо не зависи от тях? – Дами, вие знаете как да накарате някой да ви отстъпи място на първия ред, не се съмнявайте в себе си и действайте уверено. Мнението Ви ще бъде чуто, стига да го изкажете силно и без страх. Всеки глас е решаващ. Всичко зависи от вас.

7. Грижата за себе си:

Каква грижа полагате Вие  за ума, интелекта, вътрешната хармония и уменията за комуникация със семейството,  служители и клиенти? – Подходът винаги трябва да е еднакъв – клиентът да е в центъра на всичко, което правиш. Да изслушваш, да намираш нуждите, да даваш насоки и решения на проблемите, да се опитваш да подобряваш услугата, която предоставяш на база опита ти и обратната връзка от твоя клиент. Това може да е някой от приятелите ти, колегите ти, екипа ти.

Основното за мен е да си отворен към света и да приемаш новостите, критиката, несгодите, хубавите неща, обратната връзка, с една дума да си гъвкав.

8. Коронните въпроси на Трипъл Ай:

Какво бихте написали на билборд?

  • Премахни дима от живота си!

Къде намирате своите съкровища?

  •  В срещите ми с клиентите

Коя е последната много смислена книга, която прочетохте?

  • „Влиянието – Психология на убеждаването“ на Робърт Чалдини и “Изворът “ от Айн Ранд.

Материалът е публикуван със съдействието на Филип Морис България