АТАНАС БУНТОВ: ИСКАМ СЛЕД 50 ГОДИНИ КАТО СЕ ОБЪРНА НАЗАД КЪМ ЖИВОТА СИ, ДА БЪДА ДОВОЛЕН

Представяме ви още една млада звезда от Сдружението на олимпийските отбори по природни –  състезателят по лингвистика Атанас Бунтов.

Атанас е все още ученик в 12 клас на МГ Пловдив, но става медийно известен още в 7 клас. За пръв път колегите журналисти започнаха да го издирват, защото стана известно, че има дете, получило максимален брой точки – 500  на външното оценяване. Върховата оценка по математика си я изкарва сам, а тази по български идва от блестящото му участие в олимпиада. На въпроса ми откъде идва този интерес към науката и от кога датира, той си спомня, че е решавал задачи от много ранна възраст.

Семейството му постоянно се е  грижило да получава математически предизвикателства така, както други семейства  дават филийки с масло и мед – често.

Броят на школите, които Атанас посещава е значителен, състезанията – част от нормалната годишна динамика,  но тази година той за първи път се явява и на Международна олимпиада по лингвистика.

Ива: Как се стигна до участие на този престижен международен форум?

АБ. Аз бях на лагер школа в Равда по математика. Това беше в 9 клас. Там имаше и школа по лингвистика. Там за пръв път се срещнах с тази дисциплина и ми хареса. Започнах да посещавам школа и от миналата година започнах да ходя и на състезания.

Ива: Как обясняваш  на хората какво точно представлява науката лингвистика?

Атанас:  Най- общо лингвистиката е науката за езиците. Това е едно живо същество. Много е интересно как възниква, как се развива по свои закони като всяко друго живо същество. Понякога то се свързва с други езици. Любопитни са процесите на това как възникват нови думи, а други – отпадат. Срещал съм се с много и интересни езици в школата и по време на състезанията, но се старая да ги забравям. Така мога отново да решавам задачи, ако се сблъскам отново с тях. Изключително интересно е, защото това е среща с различни култури, някои от които вече не са живи.

Ива: Какви  клонове на науката включва мултидисциплинарна дисциплина като лингвистиката? Математика, логика, история, езикознание?

Атанас: Да, на базата на математически модели се описват различни явления в езиците. Задачите по лингвистика са нещо като ребус, т.е. включва се много голямо количество логика. Има и задачи върху различни бройни системи, защото освен десетичната съществуват още много.

Ива: Олимпиадата  по лингвистика е инициирана точно от България през 2003 г., което е повод за гордост.

Атанас: Да, олимпиадата възниква в България и българските ученици сме в топ 3 по класирането по медали. Тази година имаше олимпиада, но организирана онлайн, заради пандемията. Ние бяхме в Банкя и на самото състезание имаше жива връзка с организаторите, те следяха провеждането на събитието. Въпроси по задачите са позволени и,  ако организаторът прецени, ти отговаря, за да изясни условието. Може и да откаже, обаче. Има два кръга: отборен и индивидуален кръг. Индивидуалното състезание продължава 6 часа с 5 задачи върху 5 абсолютно непознати за всички участници езици. Вторият ден има отборно състезание. България участва с два отбора по 4 човека. Всеки отбор има три часа, за да реши една много дълга задача. Често идеята на отборната задача не е да бъде решена изцяло, а да се стигне възможно най-напред.

Ива: Т.е. пътят е по-интересен от крайната цел…

Атанас: Да, много често дори няма крайна цел, а трябва да се стигне възможно най-напред.

Ива: Изключена ли е интуицията, или има само логика.

Атанас:  Интуицията има много голямо значение, дотолкова, доколкото трябва да направиш предположение. По възможност – правилно. След това то трябва да бъде изследвано, за да се види дали наистина работи. Добре е да имаш интуиция 🙂

Ива: Как се класираха двата български отбора и индивидуалните състезатели на последната олимпиада тази година?

Атанас:  Доста добре – имаме 2 сребърни медала, 4 бронзови и една почетна грамота. Исторически запазваме мястото на България.

Ива: Как си почиваш?

Атанас. Гледам доста да спортувам – основно тенис, гледам снукър и зимни спортове. В моя живот това е на много предно място извън науката. Както в спорта, така и в математиката и лингвистиката трябва да си постоянен. Не е нужно всеки ден да решаваш задачи и да спортуваш с часове, но редовно – да. Така се поддържа формата.

Ива: Мечтаеш или планираш бъдещето си?

Атанас:  Планирам. След като завърша тази година ще следвам висше образование в чужбина и след това може  да се върна в България.

Ива: Значи си планирал и професионалното си развитие. Професия?

Атанас: Нещо свързано с информатиката и програмиране.

Ива: Какво си пожелаваш? Професионално и лично?

Атанас: Тази година още успехи в сферите, в които ще се състезавам, впоследствие – това което ще уча да ми доставя удоволствие и да го запазя като професия. От гледна точка на науката говоря. А лично –  пожелавам си щастие и след 50 години, когато погледна назад живота си, да кажа, че съм доволен.