Евгени Кайряков: Олимпиадите ме научиха да не се отказвам, когато е трудно, а това е едно от най-полезните качества в Харвард

Точно преди две години носителят на златни и сребърни медали от международни олимпиади по математика, Евгени Кайряков, се готвеше да кандидатства в някои от най-престижните световни университети, където да продължи да учи след завършване на СМГ. В момента завършва доста интензивен семестър като студент в Харвардският университет, щата Масачузетс, САЩ. Като продължение на първата им среща в студиото, Елена Розберг отново покани Евгени на разговор, за да го разпита за новия вълнуващ етап от неговия живот.

  • Как е академичният живот в Харвард?

Зависи от това как човек си устрои програмата. Аз се постарах да си избера предмети, които да са предизвикателни, но и да ми оставят свободно време, и мисля, че се справих доста успешно. Пропускал съм някоя събота вечер, понеже съм имал домашно за предаване, и finals week беше леко болезнен, но в общ план не бих могъл да съм по-доволен. Иначе познавам хора и в двете крайности – такива, които не съм виждал с отворен компютър/учебник, както и такива, които не съм виждал без отворен компютър/учебник. Бих казал, че преживяването е строго индивидуално.

  • Кои са най-големите предизвикателства?

Понеже на кампуса има безумно много възможности, изборите на класове и клубове са трудни, но истината е, че никой от тях не е лош – просто някои са по-добри от други. Най-голямото предизвикателство за мен е това да правиш всички тези избори уверено и да използваш пълноценно „последствията“ от всеки един от тях.

  • Кое най-много ти харесва?

Класът ми по математика (Math 55) е… интересно преживяване. Имало е лекции, в които съм се губил многократно за 75-те минути, домашни, които са ми отнемали по 24 часа, както и моменти на пълно отчаяние. Материалът, който Math 55 покрива, е абсурдно количество за 3 месеца и не мисля, че бих преувеличил, ако кажа, че не ми се е налагало да уча с такава интензивност (по каквото и да е) преди това. Въпреки всичко ентусиазмът на професора, красивите резултати, които курсът покрива, удовлетворението след поредното предадено домашно, както и мотивацията на всички останали студенти в класа, го направиха най-запомнящата се част от първия ми семестър. Не мисля, че съм способен да му направя достатъчно добра реклама, така че препоръчвам на всеки, който чете това, просто да го гугълне.

  • Има ли съревнование между студентите?

Да. Напълно е естествено, тъй като почти всеки тук идва с нагласата, че е най-добър в нещо. Въпреки всичко университетът прави всичко възможно да насърчава екипната работа между студентите – ползите от нея са много по-големи от тези на каквато и да е безпредметна конкуренция.

  • Как се справяш в конкурентната среда?

Успешно, откакто спрях да я виждам като конкурентна среда.

  • Какъв е моделът на обучение в университета?

Подобен е на модела на обучение в повечето американски университети: Специалността се декларира на втората година, за да се даде възможност на студентите да направят информиран избор какво им харесва. Освен задължителния брой курсове по специалността всеки студент трябва да държи и 4 курса по general education (начинът на Харвард да се увери, че ще станем „всестранно развити личности“), както и няколко курса, изпълняващи различни други изисквания (като например курс по писане). Моделът на обучение по всеки предмет зависи най-вече от броя студенти, които го взимат – някои курсове са под формата на дискусии и семинари, други са стандартният формат на лекция.

  • Какво отличава начинът, по който се преподава в Харвард?

Не мога да го сравня с други университети, но това, което най-много ми харесва в сравнение с гимназията, е колко голяма част са домашните от общата оценка. От една страна, отнема от напрежението от изпитите, от друга страна, е добър начин човек да се увери доколко е разбрал материала от конкретната седмица.

  • Би ли коментирал имаш ли вече любим преподавател?

И четиримата ми професори бяха страхотни, но определено най-много ми допада професорът ми по математика Denis Auroux.

  • Би ли ни разказал защо?

Защото преподава Math 55 с огромен ентусиазъм, защото проверява изпити светкавично, защото отговаря веднага в Slack и защото наистина го е грижа дали това, което преподава, стига до студентите му.

  • Как участието ти в олимпийския отбор в България те подготви за ситуацията, в която се намираш в момента?

Състезанията изграждат много добра интуиция при решаването на каквито и да е задачи (въпреки че математиката в университета и тази в гимназията нямат много общо) – в класа ми по статистика например (Stat 110) няколко пъти ми се е случвало да виждам идеи, които не са рядкост по състезания. Но най-вече смятам, че олимпиадите ме научиха на инат, а да не се отказваш пред трудности е едно от най-полезните качества тук.

  • Кой е най-големият урок, който научи от там?

Че няма нищо необичайно в това да търсиш помощ, когато не разбираш нещо. Инатът от предния въпрос може и да е вреден, ако не ти позволява да приемеш, че пропускаш нещо фундаментално – затова и всеки клас има множество office hours, които са отворени за каквито и да е въпроси. Най-много започнах да харесвам предмета си по математика, когато разбрах, че дори и за най-малката несигурност, която имах в разбирането си, мога да отида при професора и веднага да разбера какво пропускам.

  • Поддържаш ли връзка с другите олимпийци?

Да, с много от тях сме близки приятели.

  • Знаеш ли къде учат?

Има доста хора в Англия (Оксфорд, Кеймбридж,…), както и няколко в Щатите (Принстън, Йейл, MIT, Станфорд,…) и в други училища в Европа (ETH, Делфт).

  • Имаш ли намерение да продължиш да участваш в международни състезания?

Засега, изглежда, не – колежанските състезания не са моето нещо. Но много ми се иска да бъда полезен на българския отбор за международната с лекции.

  • Започна ли да се очертава с какво най-много би искал да се занимаваш в бъдеще?

Не. Сега взимам класове, които са ми интересни, пък ще му мисля нататък.

  • Имаш ли свободно време и как му се наслаждаваш?

Когато не пиша домашни, ходя в клуба по катерене, тренирам или излизам с приятели. Също съм и член на HDAG (Harvard Data Analytics Group).

  • Къде ще бъдеш на Коледа и Нова година?

България!

  • Накрая препоръчай някаква музика, за да слушаме през празничните дни .

Три песни, с които ще запомня 2021:

  • Big Red Machine – Renegade (feat. Taylor Swift)
  • Bleachers – How Dare You Want More
  • Lorde – Hold No Grudge

Ако желаете да подкрепите олимпийските отбори по природни науки и да им помогнете да продължат да жънат успехи, можете да го сторите по няколко начина. – Да откриете касичките на кампания „Операция Жълти стотинки“ 2021, да използвате приложението Pay by Vivacom, да изпратите sms с текст DMS OLYMP на номер 17 777; или да изпратите еднократно или месечно абонаментно дарение през бутона „Дарете сега„.