Медалистът от международната олимпиада по биология Петър Жотев: Важно е да оправдаваме единствено своите собствени очаквания 

Продължаваме да ви срещаме с талантливите деца на България в поредицата, която разказваме заедно с Vivacom и благотворителна инициатива „Жълти стотинки“. 

И тази година събраните средства ще бъдат дарени на Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН). Те ще се използват за подготовката и участието на младите български олимпийци от отборите по биология, математика, астрономия, астрофизика, информатика, лингвистика, физика и химия в международни състезания.

Запознавам ви с Петър Жотев,  ученик в 11 клас в СМГ, София и носител на златен медал на международна олимпиада по биология.
Трудна ли е тази година за теб?
Догодина ще е трудното, защото е свързано с избор на университет. Ще уча или в Германия или в Швейцария, или медицина или биохомия. Предстои ми да взема трудни решения.
Голяма част от талантите в биологията и химията се насочват към медицина. Как си го обясняваш?
Това с медицината е стереотип. Аз познавам много хора, които са се насочили към други дисциплини свързани с тези науки, а някои от тях искат и да преподават.
Вълнува ли те това, че най- сериозните научни пробиви и инвестиции ще са свързани с медицината?
От началото на века тази наука се променя много динамично.  Правят се много открития. Пандемията отключи и интереса на хората към медицината. Успоредно с това има и бум на дезинформацията и конспиративните теории. Понякога ме ядосва това, че хората могат да вярват във всякакви налудничави теории, но не и в това, което им казват учените.
А има ли област в медицината, която те интересува повече?
Сферата на научната работа ме интересува най-много. Искам да направя откритие, което да помогне на хората да живеят по-добре.
Има ли наука в училище?
В самото училище не бих казал, но има много конкурси организирани от МОН или БАН.
Те ми дават възможност да се запознавам с много нови интересни хора, особено когато пътувам. Конкурсите също са много интересни. При тях екип от ученик и ръководител да представят научна разработка. Миналата година много ме впечатли един проект на тема „Изобразяване на ДНК молекули“. При него с компютърен софтуер се анализират микроскопски снимки на репликационните процеси на ДНК-то. Разработката беше на ученик от СМГ.
Ти ще участваш ли тази година?
Да, но не бих искал да говоря все още за идеята на проекта. Става дума за репродукция на животните. Разработвам я заедно с доц. Елена Кистанова от БАН.
Искаш да ми кажеш, че ти в момената учиш в 11 клас, но и  работиш по свой научен проект, ръководен от учени от БАН!
Общо взето, да:)
Какво те грабна в биологията?
Увлечението ми започна още в 7 клас на една олимпиада, когато разбрах, че биологията не е суха наука и иска много логично мислене.  Освен това я намирам за много красива наука. Тя е много жива наука, описва всичко живо на планетата, как функционира и как си взаимодейства. Също така, тя е безкрайно сложна и има много неоткрити неща.
Каква е твоята гледна точка на биолог за това, което се случва в момента?
Преживяваме пандемия и екологична криза.
Тъжно е, но пандемии са се случвали , ще се случват и в бъдеще. Трябва да сме подготвени. По отношение на баланса между развитието на цивилизацията и опазването на природните ресурси,  той значително се измества в посока развитие на цивилизацията, но вече сякаш хората започнаха да осъзнават, че когато вредят на природата , те вредят и на себе си.
По-лесно ли е за хората на твоята възраст да заживеят природосъобразно?
Да! Благодарение на технологиите ние сме по- близо до информацията и сме по отворени за промяна.
Как се постигат олимпийски резултати по време на дистанционно обучение? Какво мислиш за начина, по който превключихме на дистанционен режим?
Мисля, че дистанционното учене е грешка и че е безотговорно училищата да бъдат затворени, защото скоро ще има едни млади хора, които са пропускали месеци от образованието си.
Да, но вие учите вече по всяко време и навсякъде…
Така е, но училището е много повече от място, където просто получаваш информация. Дава ти общуване, приятели, срещи с учителите- ментори.
Като заговори за своите ментори,  как работиш с твоите учители при подготовката за олимпиада?
Ако трябва да кажа на кого дължа постигнатото до момента, дължа го на много от моите учители, не само на тези в училище, на и на хора от биологическия  факултет, които ни подготвя специално за олимпиадите.
Къде според теб ще бъдат най-големите открития в бъдеще? Космическите предизвикателства, спасяването на Земята, медицинските открития…
Мисля, че колонизирането на Космоса не е приоритет, а трябва да се  концентрираме върху опазването на нашата планета. Тя няма да загине, но условията за живот на човечеството ще се влошат. При най-лошия сценарии, много видове ще изчезнат и се надяваме хората да не са сред тях. Планетата се е възстановила след много катастрофи, но е много тъжно че може да изгубим възможността да изследваме много видове, само заради глупостта на човешкия вид.
Мислил ли си за онези места под слънцето, които са на път да изчезнат напълно, напр. кораловите рифове, или пък за животински видове, които имаш съвсем кратко време да изследваш, защото са в Червената книга?
Да, Мислил съм. Има един куп места по света, които не са изследвани. Те всички са ми важни. Хората има големи пристрастия към отделени видове и пренебрегват останалите. Харесват бенгалския тигър или голямата панда, все симпатични, големи и пухкави животни. Да, те са важни, но не бих пренебрегнал и останалите.
Имаш ли съвет към твоите връстници, на които им предстоят изпити. защото всеки изпит е състезание. Имаш ли си някакви техники за справяне със стреса?
Техники не съм развивал, но в деня преди състезанието се опитвам да не го мисля и да не се притеснявам. Най-важното е да не се страхуваме от провал. Много хора не отиват на състезание, защото се страхуват от провал или се опасяват,  че няма да оправдаят очакванията на своите учители. Важно е да оправдаваме единствено своите собствени очаквания.