Пролетна умора или еуфория? Ти избираш

Астрономическата пролет в Северното полукълбо настъпи точно в 23:58 минути българско време снощи. Днес официално е първият пролетен ден, което е повод за празник. С настъпването на топлото време инстинктивно започваме да се усмихваме повече, а по-малкото количество дрехи на гърба ни няма как да не ни направи и по-привлекателни за противоположния пол, което пък покачва самочувствието и увереността ни. Това обаче е едната страна на медала. Често пролетта ни носи умора и дори депресия. Ето какво точно се случва с човешкия организъм през пролетта:

Пролетна еуфория – Твърди се, че през пролетта хормоните се развихрят. И това наистина е така. Хормонът мелатонин стимулира съня, и затова той се произвежда изключително нощем. Тъй като през зимата е тъмно по-дълго време от денонощието, нивото на мелатонина се задържа по-високо и през деня, което ни прави по-отпуснати и сънливи. При прехода от зимата към лятото стойностите на мелатонина спадат, респективно се покачва нивото на серотонина, който, заедно с ендорфина, е известен като хормон на щастието. Става по-светло, и ние ставаме по-будни и по-активни. През пролетта рязко се променя и съставът на въздуха. Земята започва да диша, след като се е стопил снегът, реките са пълноводни, а дърветата започват да се раззеленяват – всичко това повишава отделянето на кислород във въздуха. Тези по-високи нива на кислород буквално ни действат като упойка и намаляват мозъчната функция. Хормоните, в това число и половите, започват да бушуват и създават усещане за еуфория и засилено желание за любов

Снимки: БГНЕС

Пролетна умора – На всеки му се е случвало дни наред да бъде с понижен тонус, да се чувства дори болен и без никаква енергия. Това усещане е особено характерно през първите пролетни дни и първото затопляне през зимата. Пролетната умора се появява, като последица от по-малкото слънце и липсата на витамини през зимните месеци, и в основата отново са хормоните мелатонин и серотонин. Има хора, които са по-чувствителни към промяната на времето и  страдат от по-тежка адаптация към по-високите температури, която най-често се изразява в понижено кръвно налягане, намалена концентрация и трудоспособност, както и хронична умора. Официално науката не признава сезонната депресия, но практиката показва, че смяната на сезоните се отразява на човешкото тяло. Симптомите са: раздразнителност, безпокойство, тревожност, ниско самочувствие, промяна на настроението, умора, намалена работоспособност. Важно е  да си дадем сметка, че състоянието ни е такова не от заболяване, а е просто един малък период от меланхолия, докато нашето тяло се адаптира към новия сезон. Ако обаче симптомите продължат повече от 2-3 седмици е хубаво да се консултираме със специалист.

Сезонните зеленчуци се лек срещу пролетна умора

Преди да хукнем по доктори обаче можем сами да си помогнем – хубаво е да се отдадем на вътрешния порив за промяна, който идва с настъпването на пролетта. Дори това да включва шопинг терапия, нова прическа, а защо не и нова любов. Ежедневният ни ритъм трябва да включва повече движение и спорт. Затоплящото се време е идеално за детокс на организма, който да ни отърве от натрупаните токсини през зимата, които също са основен виновник за пролетната умора. Изключете, или поне ограничете от диетата си месото и белите храни (захар, брашно и тн), и заложете на повече зеленчуци и белтъчини. Най-важните добавки за възстановяването на баланса след зимата са витамините от B групата и магнезия.

Още полезни храни за нас, според д-р Емилова